onsdag 7 januari 2015

Hur allt började

Allt började då jag bestämde mig för att anskaffa hund som tanken är ska bli tjänstehund. Jag jobbar som väktare för Securitas, och i vårat jobb jobbar man mycket ensam. En kompis och "kollega" att jobba tillsammans med är ju alltid bra. I mitt jobb blir hunden även ett "verktyg". Då jag även har barn i åldern 5 - 20 år var det väldigt viktigt att denna hunden även ska fungera som familjehund. Jag funderade länge fram och tillbaka vilken ras skulle passa. Funderade även på en "lämplig" blandras...då det inte finns några krav på hundras när det gäller väktarhund. Jag sökte i annonser på norska och svenska annonssidor. På en norsk annonssida satt jag och sökte på "schäfer". Då dyker det upp en annons från en norsk kennel som visserligen uppföder Chodský Pes. Jag började googla på denna rasen...hittade massor med bilder, men väldig lite fakta och info. Dock var den info och fakta jag hittade nog för att jag bestämde mig...DETTA VAR HUNDEN JAG VILLE HA!!!





Jag googlade fram några kennlar i Norge och Sverige som visserligen uppföder Chodský Pes. Men ingen hade valpar. Nästan alla hundar var för unga än. Ja, då googlar man på uppfödare i Tjeckien. Hittade 3 stycken som jag mejlade och frågade om några av dessa hade valpar. Detta var i oktober/november 2014. Valet blev Juventus som kommer från Regenia Bohemia. Juventus var född 10. september 2014. Vi mejlade en del fram och tillbaka, och uppfödaren önskade att jag kom till Tjeckien för att hämta valpen. Självklart!

Det var några hektiska dagar med ansökan till Jordbruksverketboka flygbiljett, packning, planering och allt det där. Det skulle passa med min ledigvecka, det skulle passa för uppfödaren, det fick inte gå för länge för då skulle Juventus vara för stor för att resa som handbagage.

Den 19. november reser jag till Prag! Jag blir mött upp på flygplatsen av Monika. Får nästan en hel dag i Prag till lite shopping. På eftermiddagen tar vi bussen ut till Bakov nad Jizerou för att träffa familjen och hundarna. Jag ska dessutom sova över hos familjen. Det var en mycket trevlig familj som mötte mig när vi kom dit. Dagen efter ska allt av papper göras klart. Vi hinner även med en liten promenad i Bakov innan vi måste köra till flygplatsen. På flygplatsen går allting bara bra. Inga problem vid incheckning, och vi kan bara ta det lugnt på flygplatsen till att planet tillbaka till Stockholm ska gå.


Klockan  22:30 landar vi äntligen på Kallax i Luleå. Från ett snöfritt Tjeckien  och plus-grader till ett Norrbotten täckt av snö och minus-grader. Var spänt på hur Juventus skulle reagera på snön och kylan, men det gick hur bra som helst...han tyckte visst det bara var spännande...det finns ju så mycket spännande UNDER all snön :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar